Thursday, February 18, 2016

" 20 Feb "


cerita hari ini,
umur yang semakin meningkat dan yg pastinya, semakin berkurang umur ini untuk terus menghirup udara dengan nafas yang dipinjamkan ini....
Impian ku cuma satu..
semoga allah memberikan kesempatan untuk aku tua bersama permata hati yg tersangat aku sayangi..
"IZZUL ARYAN ISMAIL"

Ayah...
Ibu dah semakin tua..
walaupun impian untuk tua bersama itu tidak kesampaian..
tapi insyallah dengan izinNYA..
Ibu dan Aryan akan sentiasa menginngati Ayah
disepanjang umur ini..hingga tua..
insyallah..
perpisahan yg tersurat antara kita..
ada kenangan yg tersirat..
yang keindahan nya cuma aku yg dapat lihat dibalik langkah kehidupan ku di dunia ini..
i love u ayah..miss u so freaking much..




                                                                                             update by : PermysuryLyeenda


Saturday, February 6, 2016

"Nyawa"




Suami..
disaat aku sah menjadi isterimu,
aku bertekad untuk tidak akan menyakiti perasaanmu,
aku berjanji tidak akan membebankanmu dengan keinginanku,
malah aku berimpi untuk menjadi permysury mu yang akan menemanimu
hingga ke hembusan nafasmu yg terakhir..
suami..
di saat engkau melangkah kaki,
mencari sesuap nasi di subuh hari..
tidak pernah walau sekali engkau pergi tanpa mencium dahi ini..
dan tidak pernah aku melepaskan mu pergi,
sebelum aku mengucup kedua tanganmu,
 dan memelukmu erat sebagai tanda aku ingin engkau menjaga diri..
lalu perpisahan kita di pagi hari diakhiri dengan lambaian kasih..
suami..
jiwa seorang isteri ini begitu indah sekali,
tatkala engkau mengimami di atas sejadah dan aku mengaminkan doa-doa kita,
dan lebih indah bila aku mencium kedua tanganmu sambil meminta diampuni jika aku punya dosa..
dan engkau sekali lagi mengucup dahiku tanda engkau redha..
begitu harum jalan cerita kita..
suami..
ketahuilah, aku merindui banyak tentang kita..
sejak engkau pergi..
aku akan terus mencintai dan merindui walau aku tahu,
rasa rindu ini tidak akan ku temui penghujungnya di dunia ini,
dan aku yakin..tangisan yg aku tanggung ini juga tidak selamanya akan mengekoriku,
suami,
terkadang ingin sekali aku bertemumu,
walau sebenarnya aku sedar ia mustahil untuk berlaku,
maafkan aku suami,
maafkan aku dengan rindu ini..
aku rindu....









Sunday, October 18, 2015

Perjalanan Hidupku..Menuju Dirimu..




Begitu banyak yang telah berlaku dan berlalu..
hari kian berganti..
begitu juga aku dan kehidupan ini,
semakin banyak yang telah aku lalui
dan semakin jauh perjalanan langkahku..
entah di mana sebenarnya destinasiku..
terasa masih terkapai-kapai dalam perjalanan ini mencari udara yang benar-benar membuatku bernafas penuh ketenangan..
sesuatu yang singgah itu ternyata hanya sementara..
mungkin menjadi persinggahan yang tidak kekal hakiki,
dan itulah hakikat hidup ni
yang singgah hanya untuk sementara..
itu hukum dunia..
aku masih di sini..
mencari jawapan pada satu soalan..
soalan tentang kehidupan di masa hadapan..
dengan apa yang tinggal ni,
maka aku harus terus berjalan..
meski begitu perit duri yg menusuk..
ya..aku harus terus berjalan..dan berjalan..
demi sesuatu yang masih tersisa dan tinggal...

Wednesday, October 14, 2015

Pergi Yang Tak Kembali

video

I Miss u so freaking much...
Mungkin akan ku habiskan seumur hidupku dengan tangisan rindu terhadapmu...

Wednesday, September 30, 2015

30 sept 2015.



Day after day..
Im still here, live my life..
Happy as a teacher,
Smk Agama Kayu Manis..
But maybe im not longer yet here,
Thinking about to move somewhere..
Island...island..island..
Insyallah..


Monday, September 28, 2015

29 Sept 2015, Selasa, 12.07pm


Ada sesuatu yang aku tahu tetapi semua orang tak pernah tahu..
kehidupanku selepas segalanya..
kini, aku semakin selesa untuk tidak berkongsi kehidupanku dengan mana-mana orang-orang sekeliling yang telah mengenaliku,
maafkanlah aku..
bukan niat untukku menjauhkan diri, bukan niat untukku meyakiti rasa..
bukan juga berniat untuk tidak ingin meneruskan silaturahim..
cuma ingin meneruskan hidup ini tanpa berkongsi cerita..berkongsi rasa.
ada yang tersinggung, maafkanlah..
ada yang tersakiti..ampunilah..
fahamilah kehidupanku tidak seperti selalu..bukan juga seperti dahulu..
ada yang meninggalkan aku..maka ada juga yang berubah..
ada yang mendatangiku, maka ada juga yg berubah..
namun..
kehidupanku rasa kosong..
ada sesuatu yang hilang dalam diriku, dan aku selalu mencari ke mana perginya kehidupanku tika dahulu yang penuh dengan ketenangan juga kerahmatan, sedangkan aku tahu puncanya..
kenapa aku tidak bisa teguh berlari sedangkan aku tahu aku harus meninggalkannya..
kenapa aku tak bisa untuk terus nekad meninggalkan jika aku tahu hati ini selalu tersakiti selalu menangis, Selalu meronta mencari ketenangan...

AKAN TIBA SUATU HARI..
aku pergi tanpa sesiapapun ketahui perkhabaran diri ini..
untuk aku mencari semula kehidupanku yang kini ku rasakan bukan diriku..
ke mana lagi harus ku jejak kan kaki yang semakin rapuh..
untukku mencari setitis kekuatan untuk meutup pintu hatiku dari rasa cinta dunia..

hari semakin hari berlalu tanpa meminta izin untuk berlalu..
setiap hari yg berlalu begitu kosong..
apa sebenarnya yg aku cari..
dan sehingga kini aku masih mencari..
mungkin dengan meninggalkan segalanya aku bisa menemui apa yg aku cari..
semoga allah tetapkan niat di hati dan tekad demi sebuah kehidupan yang tenang yang selama ini belum aku temui....


                                                                                                              PERMYSURYLYEENDA
                                                                                                                      Bunga Kemboja









Monday, August 31, 2015

CIPTA KEHIDUPAN SETELAH KU LALUI SEGALA YANG MENYAKITKAN.



Bagai matahari yang setiap hari terbit dengan sinar, begitu juga kehidupan ini..
walau semalam yang dilalui itu sungguh menyakitkan namun hari ini perlu dilalui dengan penuh ketabahan, walau meski aku tahu dan sedar..hati ini masih perlu diubati...
Bermulanya sebuah kehidupan baru bagi aku, Aku inginkan kehidupan yang jauh dari insan-insan yang mengenaliku, mungkin ada yang mencari ke mana hilangnya aku, ada yang terguris hati dengaan tindakan ku, namun semua aku lakukan demi untuk mencari semula kehidupanku..
biar masa yang tentukan..
biar kepergian aku ini membawa seribu satu luka yang bila aku kembali nanti akan ada sebuah senyuman yang benar-benar ikhlas untuk aku lontarkan kepada insan-insan yang aku sayangi..
Biarlah kesenyapanku menjadi jawapan pada persoalan..

Biar tangisan semalam ini aku akhiri..
biarlah ketenangan yang hilang dariku ku temui semula..
walau harus aku jauhi dan tinggalkan sesuatu yang aku sangat sayangi dan cintai..
percayalah bukan mudah untuk aku melaluinya..
dengan segala kelukaan dan keperitan, mungkin aku menjadi kebal pada kesedihan namun sebenarnya tidak, aku semakin terjatuh, tersungkur dalam tangisan yang tak dapat aku hentikan..

kesenyapan ini adalah permulaan pada sebuah kehidupan baru yang ingin aku cipta..
hidup dalam suasana tenang tanpa rasa cinta dan rindu pada yang namanya manusia,
semoga aku kuat dalam senyapku.








Sunday, February 1, 2015

Di mana kan ku cari "GANTI"

Allah jua lebih tahu akan rasaku..
sekalipun ku susun indah semua perkataan yang ada dimuka bumi ini,
masih belum mampu tuk menyatakan ombak keresahan didadaku..
allahurabbi..
sesungguhnya hanya padamu ku luahkan segala rindu yang terbuku..
telah ku leraikan resah jiwaku..
telah ku rawat hati yg luka bernanah..
telah ku belah hijab jiwa  yang selalu meronta ingin dilepaskan...
agar ketenangan itu ku temui..
walau kini langkahku kian gagah..
kerna telah ku temui sisa2 cahaya di penghujung jalan gelapku..
namun..masih ku meraba2 kegelapan tatkalah mataku dikaburi manik2 jernih...
sesungguhnya...
perjalananku belum sampi ke penghujung.
malah pertengahan pun belum ku lalui...
gelapnya jalan ini...
tiap kali aku menlangkah, terkadang aku lelah..
aku terduduk ..singgah mencari secebis kekuatan..
meski hanya merangka..ku gagahkan jua ke destinasi itu..
biar sehabis daya..aku kerahkan jiwa ragaku...
entah bila akan bertemu mu lagi duhai suami...
entah bila lagi akan mnedengar celoteh manjamu...
entah bila lagi akan ku dengari suaramu...memanggilku SAYANGGGGGG...
akan adakah penggantimu??
sedangkan dirimu hanya cuma satu..
allahhurabbi...
ya allah...
kiranya rinduku ini terlalu menusuk hatiku..
hingga membuat ku lelah dan lemas dalam udara yg ku hirup..
bantulah aku untuk terus bertahan..
biar menjadi rindu cinta yang selalu bertasbih hingga ke akhirnya...
kerna tak semua memiliki rasa ini..
bah kan tak semua yg mampu merasai apa yg sedang ku lalui..
dan tak semua memahami perasaan ini...
jika datangnya kematian padaku..
ya allah...biarlah semua ini berakhir dengan kebaikkan..
dan pertemukanlah kami kembali kiranya di dunai ini tiada lagi jodoh sebaiknya ataupun lebih baik darinya..amin ya allah.








Monday, October 27, 2014

WaRkAH CiNtA " SeCoNd AnNiVeRsArY". surat tanpa alamat dan pembaca.....abgggggg...

 
 
 
28.10.2014-second anniversary hubby...
Suamiku yang tercinta…
Coretan ini ku nukilankan untuk mu di hari ulangtahun perkahwinan kita yang kedua...Telahku niatkan coretan ini sebagai tatapan matamu bila tiba waktunya..
Namun, tika dan saat ini...
coretan ini hanyalah secebis daripada kisah hidup yang telah ditakdirkan untuk ku jua untuk dirimu...
meski ingin ku dan dirimu mengecapi kebahagian ini hingga usia tua...namun takdir penentu segala.. ajal telah mendahului segalanya...
aku dan dirimu terpisah di atas yang namanya kematian...
aku redha dengan ketentuan takdir yang telah allah aturkan untukku...
subhanallah....ya allah..aku sangat mencintainya....
 
Suamiku tercinta....
Seandainya dirimu masih mampu membaca coretan ini...
inginku luahkan betapa peritnya aku menanggung rasa perpisahan ini...
nadiku bagaikan berdenyut lemah, jantung seakan bekerja keras mencari seberapa kudrat yang ada untuk ku gagahkan kaki melangkah meneruskan kehidupan yang terasa sangat sukar untukku lalui tanpa kehadiranmu disisiku...
bagai diriku bernafas tanpa udara, tercungap-cungap meraba kegelapan..lemah x berdaya...
bagai berlari mengejar dirimu di atas jalan yang penuh duri-duri tajam...meninggalkan kesan darah sepanjang perjalanan tanpa ku hiraukan kesakitan yang ditanggung..
bagaikan mendaki sebuah gunung tanpa bekalan..lemah longlai..rebah keletihan..mata terpejam..hati berdarah..jiwa meronta..
subhanallah..ya allah...aku sangat menyayanginya...
 
suamiku yang tercinta...
Saat jari jemariku mencoret coretan kasih ini..
Dimindaku bagaikan ada sebuah kaset yang memainkan berulangkali dan satu persatu
Kenangan terindah kita..ku bayangkan wajahmu yang sangat suka ku tatapi tiap kali bangun dari tidurku..sesungguhnya aku rindu menatapi sepasang mata mu yang menjadi idaman hatiku untuk terus tersenyum di setiap hari2 ku...bagaikan nadiku berdenyut riang tika melihatmu tersenyum dihadapanku...
Bagai syurgaku rasai tika bersamamu...
Seandainya engkau mengetahui..kehilanganmu sangat meragut benih2 kebahagiaanku..
Saat ku ingin semai bahagia, ketika menjadi benih..dan belum sempat mekar..ia layu jatuh ke bumi..allahuakbar...ya allah aku sangat merinduimu wahai kekasih hatiku...
Terasa ingin ku khabarkan pada seluruh dunia alam bumi..beratnya derita ku tanggung rasa kerinduan  ini...
 
Suamiku tercinta....
Andai dirimu tahu..
Pernah dalam tidurku aku menangisimu pergi meninggalkan aku...
Aku bermimpikan mu memelukku bagaikan engkau jua merinduiku sepeti aku merinduimu..
Namun..bila jagaku..terasa ada air jernih dipipiku..
Andai dirimu tahu...
Selama kepergianmu meninggalkan diriku..
Dapur itu tidak pernah berasap oleh tanganku...
Namun..pernah sekali ketika diriku ingin menyediakan makan malam..
Tak semena-mena dalam fikiran dirimu akan makan bersama..
Allahuakbar...bila ku tersedar..
Ku terduduk dan menangis sekuat hatiku...
Terasa rinduku kepadamu begitu dalam...allahuakbar hanya engkau lebih memahami...
Abang...seandainya abg tahu...keluarga abg sangat baik melayaniku walau dirimu telah tiada..
Semuanya sangat baik..sangat memahami...
sangat beruntung mengenali mereka dan menjadi separuh dari mereka..insyallah
akan ku jalinkan hubungan yang baik pada mereka walau aku bukan siapaa2..kerana bagi ku..mereka adalah ibubapa,kakak, abang dan juga adik...
 
Ya allah...titipkan kesabaran dan ketabahan buat diriku menghadapi ujianmu..
Jadikanlah ujian ini satu tarbiah buat diriku tuk menjalani kehidupan ini dengan lebih baik..
Iringilah langkahku dengan pandangan kasihsayangmu..
Peluklah hati ini dengan cintamu agar dapat ku rasakan kemanisan cintaku padamu..
Ya allah...
Ampunilah suami..tempatkanlah ruh nya di kalangan hamba2 yang soleh...
Luaskan kuburnya, lapangkanlah kuburnya...dan kurniakan cahaya yang terang...
Bukakanlah pintu2 syurga, dan tutuplah pintu2 neraka..
Jauhilah dia dari azab kubur dan api neraka...semoga aman dan damailah di tempat persemadiannya...amin ya allah.
 
“selamat ulang tahun perkahwinan yang ke2 sayangggggggggggggggggggggggggggg”
 
 
 

Thursday, January 27, 2011

"SaYa KeNaL SaYaNg SaYa"


Ada yang berkata " kenapa dia menjadi pilihan? bukankah dia sangat tidak sesuai untuk kamu? lantas kamu lontarkan soalan kepadanya "dari sudut apa kamu mengatakan dia tidak sesuai untukku? adakah kamu menilainya kerana warna kulitnya? fizikalnya? bangsanya? tarafnya? pendidikannya? atau kamu hanya menilainya di sebabkan hati kamu sememangnya tidak berkenan kepadanya? lantas kamu menilainya tanpa mengetahui siapa dia yang sebenarnya? mungkin saja dia lebih baik dari kamu atau mungkin dia tidak sebaik kamu, tapi dia seorang yang sangat istimewa pada pandangan mataku. jadi walau berjuta kali kamu menafikan dia tidak sesuai untuk diriku kamu tidak akan berhasil mengubah apa yang telah ditetapkan untukku yang menjadi pilihan diriku. 
bukankah lebih baik jika kamu bertanya tentang kebaikkan nya yang membuatku jatuh hati terhadapnya, pasti aku akan berbahagia menceritakannya kepadamu, dan saat itu aku  mungkin menceritakan sesuatu tentangnya yang membolehkan kamu sangat mengkaguminya tanpa mencurigai pilihan hatiku.
Yah, kamu seringkali berkata “ahh! Aku lebih hensem dari dia” pasti aku boleh memikat hatimu. Tidak sedarkah kamu yang perkataan yang kamu lontarkan itu mengambarkan betapa dirimu terlalu taksub dengan keindahan fizikal semata-mata? Apa yang kamu pandang pada luaran? Kecantikkan? Kehenseman? Kemancungan hidung? Atau kelicinan dahi? Bukankah aku, kau dan kita semua tahu, kecantikkan luaran tidak kekal, sampai masa, bila DIA menginginkannya semula, kita semua tiada terdaya untuk melewan kehendakknya. Jadi pleaselah jangan cuba membandingkanya dengan sesiapa di antara kamu. Ahh! Kamu memang hensem, puteh bak tiada cacat celanya, tapi MAAF!! Tiada ruang di hati untuk kamu.
What?? Terkesima daku!! “aku x kisah! aku tetap ingin manjadi bf mu” gila! tak masuk akal!. Padahal kamu tahu aku telah pun berpunya!. Perasaan bukan nya barang mainan, boleh di pasing2kan. Hati bukan nya tiub getah boleh di sumbat seberapa banyak cinta! Aku tak sanggup menduakan dia! Kerna aku ikhlas mencintainya!!! Muktamad!!!
“benar2 ingin tahu apa keistimewaan nya dia?”..dengar sini baik-baik, jangan lupa setiap baik-bait kataku. TAPI! Ada soalan. Kenapa kamu ingin kan aku? “ohh, kerana kamu comel, aku da lama simpan hati pada kamu, bla..bla..bla..toot teeet..” huh jawapan kamu memang padat boleh cair mendengarnya. Tapi kamu tahu apa jawapan dia bila aku tujukan soalan yang sama padanya? “ kerana aku ikhlas mencintai dan ingin hidup bersama kamu, menjadikan kamu yang halal bagiku dan akan menjaga kamu hingga akhir hayatku” fuuuh!! Da simple answer, but really make me feel happy. can U see??  Oh, tidak kamu masih tak nampak kebaikkannya kerna dalam hati kamu masih berkata “aku lebih baik” rite???
“ish, lemahlah pompuan ni, rimas aku! Asyik2 merajuk, merajuk, merajuk dan merajuk!! Bosan! Malas mo layan!!” kejam ayat yang ko bina biarpun dalam hati.
“sayang, orang mintak maaf, lain kali tak buat lagi, orang sayang ngan kamu, selalu ingin menjaga hatimu, tapi kadang2 orang terlukainya tanpa sengaja..”
“cintaaa..”
“yang bah..sory..orang sayang kamu taw”
“cinta bah..bla..bla..teeeet..tooot..tuuut..”
Terasa hati ingin terus merajuk dengan setiap pujukkan..haha..ini bukan cobaan ya..ini benar-benar..yeah aku memang suka merajuk, memang hobi aku pon, tapi cuba tanya pada hati engkau, sanggupkah bertahan dan melayan karenah aku yang kuat merajuk n sensitif ni??? Mesti dalam hati engkau kata “ermmm, lebih baik aku cari lain,” betulkan???? Haaaaa! Jangan cakap aku da bley agak! Tapi dia?? Nak tau juga?? Dia Penuh sabar memujuk, itulah seni yang sangat indah yang ada dalam dirinya! I like it sooo muCh!! Apa ko kata?? Dia terlalu lurus melayan aku?? Ehem!! X sayang mulutka?? Ka insurans x berbayar?? Dia bukan lurus, tapi sifat nya yang sangat memahami tu yang merantai aku terus mencintainya! Chewah gitueee!
“ala setiap manusia ada keburukkan, jangan terlampau memuja, nanti kecewa  bila tau setiap kejahatannya” oh my god!! Really u say like this?? Of course yah, kamu mengatakannya sendiri didepanku!!! Betapa jelezny kamu kan...huh!
Yah, aku akui, memang setiap manusia tiada yang sempurna, masing-masing ada kejahatan dan juga keburukkan, dan di akui setiap manusia pasti ada keburukkan, kalau kamu sedar tentang hal sebegini, bermakna kamu sedar betapa manusia itu tidak dilahirkan dengan sempurna. Apa kamu fikir bila aku tahu setiap keburukkannya aku akan berpaling memilih kamu??? Oh tidak! Tidak sama sekali! Jauh panggang dari api! Ketika aku bertaklik mengucapkan cinta padanya, saat itu aku benar2 ikhlas dan tidak hipokrit tentang perasaan ku padanya..walau apapun yang kamu katakan tentangnya, ia takkan mampu merubah hati ku, kerna “saya lebih kenal sayang saya”.