Sunday, August 15, 2010

SeJaRaH AiDiLfItRi

diam tak diam,hari ni suda enam hari umat islam menunaikan ibadah puasa
dan alhamdullilah, daku masih di beri kesempatan untuk tunaikannya,
teda kata dan cerita yang ingin di luahkan,
sekadar satu bingkisan hati dari seorang insan yang kini hidupnya mewah dengan kasih sayang family yang tidak kan perna padam hingga hujung nyawa...
mungkin masih terlalu awal untuk bercerita tentang syawal yang indah, tapi cubalah dengar dan fahami perasaan ni, sebab daku tahu, tidak semua insan yang lahir di dunia ni menghadapi ujian yang sama, tahun ni adalah masuk tahun ke3 aku study di UPSI, dan dengan itu jugalah ini merupakan tahun yang ke3 kalinya aku meraikan aidilfitri di perantauan ni tanpa ayah dan bonda yang tercinta, tanpa sanak saudara yang gelaknya begitu riang bila raya menjelma,
luahan ni bukan untuk meminta simpati, just ingin berkongsi realiti kehidupan ku,
berkali terdetik di fikiran, "apakah aidilfitri akan datang daku masih diberi kesempatan untuk meraikan aidilfirti bersama family aku???" dan dikesempatan itu jugalah aku berdoa agar kedua ayah bonda ku di panjangkan umur  dan masih di beri kesempatan untuk aku mengucup dahi, pipi dan juga tangan suci mereka yang membesarkan daku...
hukhukhukhukhukhukhukhuhkuhkhukhukhukhuhk
(air mata tak mampu di bendung, just biarkan ia terlerai agar hati tak menyimpan seribu satu kesedihan) masih segar lagi di ingatan aku aidilfitri tahun lalu, kakak sulong, adik dan anak buah aku hubungi aku pada malam persediaan menyambut aidilfitri,
"cik lyn, tidak meriahnya rumah dan raya ni tanpa kamu" dengan deraian airmata yang laju mengalir, aku menekup wajah dan mulut agar suara tangisanku tidak kedengaran, aku hapus airmata dan cuba untuk berlagak tabah, padahal..di hati hanya tuhan jak yang tahu apa yang di rasa saat tu,
apa tidaknya, aku bagaikan seorang puteri girang yang memeriahkan suasana family yang bahagia itu, kadang-kadang aku terasa bagaikan aku adalah NADI kepada keluargaku,
yalah, hari tu time habis cuti semester, aku pulang semula ke UPSI, dan keberangkatan ku pada hari tu mewujudkan satu suasana yang suram, keceriaan tiba2 padam,
dan sehari selepas aku pergi, aku dapat khabar berita mak dan ayah serta adik bongsu aku demam, sampai berminggu-minggu, terasa seperti aku sangat diperlukan dalam keluarga tu,
tapi sekarang ALHAMDULLILAH, semuanya sua sihat....(dapat terima takdir) hehehe
dan kini, aku bakal mengulangi sejarah itu, tapi yang bezanya tahun ni aku beraya bersama family abang aku serta adik aku di KLANG, bermacam-macam pengalaman suda di lalui,
tapi kesedihan tetap sama, mana mungkin kegembiraan menyambut aidilfitri dengan mak ayah bisa mengatasi segalanya kegembiraan di sini, meskipun setiap kali keluar rumah aku kucup mesra tangan kedua makayah aku, tapi tetap tidak kan sama bila mengucup tangan mereka di pagi raya,penuh shadu, penuh dengan keinsafan, penuh dengan kasihsayang dan juga kemafaan,apatah lagi di iringi dengan airmata ibunda ku yang tercinta,  begitu menyentuh sanubari ini,
ibu mana yang tidak menangis bahagia bila anak-anaknya kini menjadi insan yang baik budinya hasil daripada didikkan nya, (love u so much mom....love u so much!)
tapi aku yakin, semua yang aku hadapi hari dulu, kini dan akan datang, ada hikmah di sebalik semuanya,
mungkin ada kebahagiaan di hari mendatang yang tidak di ketahui,
siapa tahu...(sapu airmata lagi...)
inilah tangisan syawal ku...sangat awal bermula dan menanti hari untuk melupakannya,
aku harus hadapinya dengan redha..sebab mungkin inilah takdirnya hidupku yang perlu aku jalani,
ya allah, ampuni dosa kedua ayah ibuku, lindungilah mereka dan kurniakanlah mereka kesihatn yang baik, panjangkanlah umur mereka dan jauhkanlah mereka dari segala kepayahan dan bencana, sesungguhnya mereka bagaikan nadiku, kehidupan mereka adalah kehidupanku, hapuskanlah kesedihan mereka dan tabahkanlah aku dalam hadapi cabaran hidup ini...amin...





1 comment:

cik yayah said...
This comment has been removed by a blog administrator.