Saturday, February 13, 2010

PeNgArUh sOlAt dAlAm kEhIdUpAn

Solat merupakan alat yang mampu menghentikan seseorang berbuat maksiat, keji dan munkar sebagaimana firmannya:
"Dirikanlah sembahyang, sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan2 keji dan munkar. dan sesungguhnya mengingat allah (solat) adalah lebih besar keutamaanya dari ibadah2 yang lain."
                                                                                                                            (surah al-ankabut: 45)
sembahyang bukan saja hubungan secara vertikal antara makhluk dan penciptanya, namun buah daripada solat itu sentiasa akan tercermin di dalam kehidupan seharian manusia. Tetapi, hal ini hanya boleh terjadi apabila solat dilakukan dengan penuh kesedaran sebagai seorang muslim dan tuntutan iman serta didukung oleh akal fikiran dan juga perasaan, oleh itu sembahyang akan berkesan dalam pelbagai aspek kehidupan.
akhlak dan moral :taerjauh dari dosa dan kekejian
seseorang yang solat dengan baik akan menjadi orang yang berakhlak mulia serta tidak akan hina,menjadi taat dan tidak melakukan khianat,lebih-lebih lagi maksiat. Kerana maksiat merupakan dosa yang hanya dilakukan oleh oleh mereka2 yang sesat,padahal dosa adalah suatu yang mesti dijauhi.allah berfirman : "dan tinggalkanlah dosa2 yang nampak dan yang tersembunyi, sesungguhnya orang2 yang mengerjakan dsa, kelak akan di beri pembalasan disebabkan oleh apa yang mereka telah kerjakan"
                                                                                                                            (surah al-an"am :120)

 Hanya orang-orang yang ikhlas iaitu orang-orang yang tulus dalam beribadah yang terlepas dari biusan dan hembusan syaitan. Sembahyang yang dilakukan kerana ketundukkan hati dan kejernihan fikiran akan mampu menghapus perbuatan buruk
"Dan dirikanlah solat pada dua tepi siang (pagi dan petang) dan pada bahagian daripada malam,sesungguhnya perbuatan2 yang baik itu menghapuskan dosa (perbuatan2 yang buruk) itulah peringatan bagi orang2 yang ingat"
                                                                                                     (surah hud:114)
Dari Abu Hurairah r.a : 'saya mendengar rasulullah saw bersabda:
"Tidakkah kamu memperhatikan seandainya terdapat sungai di pintu salah sorang daripada akamu, dia mandi di sugai itu lima kali sehari. masih adakah sisa kotoran yang melekat pada badannya?? Mereka menjawab : "tidak akan tersisa sedikit pun daripada kotoran itu".
Beliau bersabda : Demikinlah perumpamaan sembahyang yang lima waktu itu,allah akan menghapuskan kesalahan.
                                                                                                                                     (Muttafaq Alaih)

No comments: